مزایا و اثرات آشپزی در سلامت روان

شنبه, 14 مرداد 1402

بدون شک مصرف غذا یک راه درمانی است. که هر کسی که خود را در حال کار آشپزخانه می بیند می‌تواند تأیید کند، پختن می‌تواند کاملاً یک راه درمانی باشد.&a

مزایا و اثرات آشپزی در سلامت روان

آیا شما در حین مصرف یک غذای لذیذ بغض می‌کنید و یا در رستوران ها احساسات خود را کنترل می کنید؟ بدون شک مصرف غذا یک راه درمانی است. همانطور که هر کسی که خود را در حال زدن تخم مرغ، زدن خامه و باز کردن خمیر شیرینی می بیند می‌تواند تأیید کند، پخت و پز نیز می‌تواند کاملاً یک راه درمانی باشد.در این مقاله با مجله چهاربرگ همراه باشید.

در حالی که هر مادربزرگی احتمالاً نیاز به مطالعه در مورد ایده آشپزی را به عنوان درمان مسخره می کند. یک مطالعه تحقیقاتی نشان داد که حضور در کلاس آشپزی باعث افزایش اعتماد به نفس و تمرکز شده است. مطالعه دیگری نشان داد که کمی انجام کمی خلاقیت در آشپزخانه افراد را شادتر می کند. این مطالعه که در مجله روانشناسی مثبت منتشر شده، نشان می‌دهد که افرادی که اغلب پروژه‌های خلاقانه و کوچکی مانند پخت و پز یا آشپزی را انجام می‌دهند، اعلام کردند که در زندگی روزمره خود احساس آرامش و شادی بیشتری را می‌کنند. 

محققان برای جمع آوری اطلاعات حدود دو هفته را به مطالعه بر روند احساسی افراد قبل و بعد از آشپزی سپری کردند. وب سایت غذایی Munchies گزارش می دهد که انجام کارهای روزانه و پخت و پز در آشپزخانه باعث می شود که این گروه در مورد فعالیت های خود در روز بعد اشتیاق بیشتری داشته باشند.

آشپزی عواطف را بهبود می بخشد

خلاق بودن برای مدت کوتاهی در هر روز باعث می شود افراد احساس کنند در حال "شکوفایی" هستند، این یک اصطلاح روانشناختی که احساس رشد شخصی را توصیف می کند. تاملین کانر، روانشناس دانشگاه اوتاگو در نیوزیلند و نویسنده اصلی این مقاله به مجله تلگراف گفت: در تحقیقات روانشناسی این موضوع ثابت شده است که خلاقیت با عملکرد عاطفی مرتبط است.

آشپزی می تواند به قدری برای سلامت عاطفی شما مفید باشد که همانطور که وال استریت ژورنال گزارش می دهد، درمانگران اکنون کلاس های آشپزی را به عنوان راهی برای درمان افسردگی و اضطراب و همچنین اختلالات خوردن، ADHD و اعتیاد توصیه می کنند. به گفته مشاورانی که با WSJ صحبت کردند، آشپزی می تواند به کاهش استرس، ایجاد عزت نفس و مبارزه با تفکر منفی با تمرکز ذهن بر روی یک دستور غذا کمک کند.

 

مزایا و اثرات آشپزی در سلامت روان

 

چگونه پخت و پز به تمرکز شما کمک می کند

وال استریت ژورنال گزارش داد، روانشناسان معتقدند که آشپزی و پختن غذا "راه درمانی" هستند، زیرا با نوعی درمان موسوم به «فعال سازی رفتاری» مطابقت دارند. این فعالیت ها با «افزایش رفتار هدفمند و مبارزه با اهمال کاری» افسردگی را کاهش می دهند. آشپزی می تواند به افراد کمک کند تا روی یک کار تمرکز کنند، که می تواند به آنها احساس قدرت و کنترلی بدهد که به طور طبیعی در زندگی روزمره خود در خارج از آشپزخانه ندارند. 

جان وایت، نانوایی که برنده The Great British Bake Off در آشپزخانه شد، گفت: «وقتی در آشپزخانه هستم، مقدار شکر، آرد یا کره مورد نیاز خود را برای دستور غذا اندازه می‌گیرم، من کنترل آنها را در دست دارم.در سال 2012، به بی بی سی گفت. "این نکته واقعاً مهم است، زیرا یکی از عناصر کلیدی وضعیت من احساس عدم کنترل است." وایت در سال 2005 به افسردگی شیدایی مبتلا شد و از پختن برای کمک به تثبیت خلق و خوی خود، با انجام کارهای کوچک برای تمرکز استفاده کرد.

 

مزایا و اثرات آشپزی در سلامت روان

 

پخت و پز و آشپزی به عنوان مدیتیشن

هنگامی که در حال پختن هستید، باید دائماً تمرکز داشته باشید، مواد اولیه را آماده، چاشنی ها را تنظیم و نظارت بر روند پخت و پز همه اینها می توانند تکنیک های مفیدی برای تمرین تمرکز ذهن شما باشند. چیزی که همه در آنها بهتر هستند تمرکز نکردن است. به گزارش گاردین، این کمی شبیه مدیتیشن است، اما با خروجی دلپذیرتر، و می تواند در درمان انواع مختلف بیماری های روانی بسیار مفید باشد. به طور خلاصه، این نهایت مراقبت از خود است آرام‌بخش، متفکر، خلاق، شما را از تمرکز بر روی چیزهای دیگر باز می‌دارد، و در پایان همه چیز با کوکی‌ها یا کباب قابلمه‌ای یا خوشمزه های دیگر همراه است.

 

آشپزی برای برقراری ارتباط با دیگران

در حالی که آشپزی برای خودتان می تواند فواید آرامش بخش و بالقوه لذیذ زیادی را به همراه داشته باشد، پختن غذا برای دیگران مزیت دیگری نیز دارد. یعنی آشپزی برای دیگران شما را به جامعه خود متصل می کند و به شما کمک می کند احساس کنید که خدمات مورد نیاز و مفیدی را ارائه می دهید. 

در حالی که هر شکلی از نوع دوستی می تواند باعث شود مردم احساس شادی کنند و با دیگران ارتباط برقرار کنند، آشپزی برای دیگران به افراد کمک می کند تا نیازها را برآورده کنند و این مهم است. هنرمند آشپزی میکال آوی‌شای به هافینگتون پست گفت: "بخشیدن به دیگران ما را از بسیاری جهات پر می‌کند. و حتی بیشتر از آن در زمان پختن، زیرا غذا دادن نیاز بقا را برآورده می‌کند، و بنابراین احساس رضایت ما فقط از خوبی عمل نیست. بلکه این واقعیت که ما به روشی بسیار ابتدایی "کمک کردیم". از طریق ترکیبی از اعتماد به نفس، خروجی خلاق، آگاهی و احساس کنترل، آشپزی برای خود یا دیگران می تواند یک موهبت بزرگ برای سلامت ذهنی شما باشد، امیدواریم از خواندن این مقاله در مجله چهاربرگ لذت برده باشید. 

نظرات

برای ثبت دیدگاه باید ابتدا وارد سایت شوید


اشتراک گذاری مقاله: