ادویه ها و کاربرد آنها در آشپزخانه

پنج‌شنبه, 19 مرداد 1402

اهمیت ادویه ها به حدی است که آشپزخانه های بزرگ و رستوران های معروف دوره های ویژه ای را در این زمینه برای سرآشپزان خود برگزار می کنند.

ادویه ها و کاربرد آنها در آشپزخانه

اهمیت ادویه ها به حدی است که آشپزخانه های بزرگ و رستوران های معروف دوره های ویژه ای را در این زمینه برای سرآشپزان خود برگزار می کنند تا طعم غذاهایشان همیشه در بهترین سطح باشد و رضایت مشتریان را جلب کند. در این مقاله با مجله چهاربرگ همراه باشید.

مهمترین نکات در شناخت ادویه ها

  • 1.تاثیر ادویه ها در غذا
  • 2.علم ادویه
  • 3.مزه سازی با ادویه
  • 4.اصول نگهداری ادویه
  • 5.ادویه ها و کاربرد آنها در آشپزخانه


تاثیر ادویه در غذا

بدون استفاده از ادویه های مختلف نمی توان یک غذای خوشمزه طبخ کرد. حتی اگر در پخت غذا از باکیفیت ترین مواد استفاده شود، چیزی که طعم غذا را تشکیل می دهد ادویه ها و چاشنی های آن است. به همین دلیل، اسپیکولوژی برای استفاده صحیح از انواع ادویه ها در پخت و پز و پخت بهترین غذاها بسیار مهم است.

اهمیت استفاده از انواع ادویه ها به حدی است که آشپزخانه های بزرگ و رستوران های معروف دوره های ویژه ای را در زمینه ادویه برای سرآشپزهای خود برگزار می کنند تا طعم غذاهای آنها همیشه در بهترین سطح باشد و رضایت مشتریان را جلب کند.


فواید استفاده از ادویه جات

شناخته شده ترین کاربرد ادویه ها تاثیر آنها بر طعم و رنگ غذا است، اما این تنها مزیت استفاده از این مواد نیست. برخی از ادویه ها علاوه بر کاربرد در آشپزی، به عنوان دارو و مصارف درمانی نیز استفاده می شوند. در علم ادویه یکی از مباحث مهم خواص درمانی، مواد معدنی و ویتامین هایی است که در هر ادویه وجود دارد و این موضوع به اندازه تاثیر ادویه ها بر طعم غذا اهمیت دارد.

به طور کلی می توان فواید استفاده از ادویه ها را به صورت زیر دسته بندی کرد:

  • 1.تغییر در طعم یا رنگ غذا
  • 2.تامین مواد معدنی و ویتامین های لازم برای بدن
  • 3.بهبود عملکرد اندام
  • 4.متابولیسم بدن را افزایش دهید
  • 5.تاثیر در درمان بیماری ها
  • 6.کمک به خواب راحت

بر اساس این مزایا، ادویه ها را می توان به انواع مختلفی تقسیم کرد، به عنوان مثال در زمینه افزایش متابولیسم و ​​متابولیسم بدن، ادویه های تند مانند فلفل قرمز یا زیره موثر است و یا در زمینه درمان درد، ادویه هایی مانند بوته. برگ، زردچوبه و غیره مفید هستند، کافی هستند.

 

ادویه ها و کاربرد آنها در آشپزخانه

 

ادویه شناسی

تنوع ادویه ها آنقدر زیاد است که دانستن همه آنها کار ساده ای نیست. با این حال، اسپیکولوژی برای استفاده حداکثری از این مواد بسیار مهم است و بهتر است برای شناخت بیشتر انواع ادویه ها روش های مختلفی را امتحان کنید. برخی افراد بر اساس خواص ادویه این کار را انجام می دهند و برای گروهی از افراد فقط طعم ادویه مهم است. همچنین می توان ادویه ها را بر اساس ویژگی ها و ویژگی های آنها به شرح زیر طبقه بندی کرد:

  • 1.ادویه های ریشه ای زردچوبه، زیره و ... هستند
  • 2.ادویه های تند مانند فلفل، خردل، زنجبیل
  • 3.ادویه های شیرین مانند وانیل، میخک
  • 4.ادویه های موثر در تغییر رنگ مانند زعفران، زردچوبه


ساخت مزه با استفاده از ادویه

انواع ادویه ها به روش های مختلفی تهیه می شود. برای استفاده از برخی از ادویه های رایج آشپزخانه، باید آنها را با ادویه های دیگر ترکیب کنیم، یا آنها را طی فرآیندی تفت دهیم تا بتوان از آنها استفاده کرد و طعم همیشگی خود را حفظ کرد. این مبحث در اسپیکولوژی به طرز تهیه ادویه های مختلف و طعم آن ها مربوط می شود.

آشنایی با طرز تهیه ادویه جات و تاثیر آن بر طعم یکی از مسائل مهم در پخت غذاهای لذیذ است. به عنوان مثال، ادویه هایی که طعم شیرین دارند اغلب برای استفاده در غذاهای شیرین مناسب هستند. به عنوان مثال معمولاً از وانیل یا هل در کیک و شیرینی استفاده می شود، اما این ادویه ها با ترکیب عناصر دیگر طعم جدیدی ایجاد می کنند و می توانند در غذاهای دیگر نیز استفاده شوند. به عنوان مثال هل با دارچین، زردچوبه، نمک، فلفل، ادویه کاری و غیره ترکیب شده است. ادویه اصلی خورش قیمه است.


تاثیر روش تهیه بر طعم ادویه

اولین اصل اسپیکولوژی ادویه، تأثیر روش تهیه بر طعمی است که ادویه ها به غذا می دهند. به عنوان مثال سیر یکی از موادی است که پودر آن به عنوان ادویه در بسیاری از غذاها استفاده می شود. سیر پودر شده بسته به طرز تهیه میتواند طعم ملایم یا تند داشته باشد. اگر سیر کمی تفت داده شود و سپس پودر شود، مزه آن ملایم است، اما پودر سیر خام طعم بسیار گرمی دارد.

همچنین استفاده از برخی ادویه ها به صورت تازه طعمی کاملاً متفاوت با نوع خشک آنها دارد. مثلا وانیل تازه عطر بیشتری دارد و کمی تند است اما پودر وانیل کمتر.


آماده سازی ادویه

نحوه استفاده از ادویه ها تاثیر زیادی بر طعم آن دارد. در علم ادویه جات بسیار به این نکته اشاره می کنند. به عنوان مثال، اگر ادویه ها مستقیماً سرخ شوند یا بیش از حد گرم شوند، طعم تلخی به خود می گیرند یا گاهی اوقات تمام طعم آنها از بین می رود، اما ادویه هایی که در حین پختن غذا به آرامی اضافه می شوند، طعم و عطر آن را به بهترین نحو نشان می دهند. .

برای استفاده بهتر از ادویه جات باید توجه داشت که اغلب استفاده از گیاه ادویه تازه سخت تر از ادویه های پودر شده و آماده ای است که در سوپرمارکت ها یا عطاری ها به فروش می رسد. ادویه های پودری و آماده اصولا مراحل تهیه را طی کرده اند و تنها در صورت استفاده به شکل و مقدار مناسب بهترین عطر و طعم را در غذا خواهند داشت. البته لازم به ذکر است که مراکز فروش ادویه ادویه را در معرض نور خورشید قرار نداده اند تا طعم آن کم نشود.

 

ادویه ها و کاربرد آنها در آشپزخانه

 

بو دادن ادویه ها

یکی از نکاتی که در علم ادویه به مصرف کنندگان این ماده گفته می شود، تأثیر تفت دادن ادویه بر طعم آن است. همه انواع ادویه ها در صورت طعم یا بوی مناسب، بهترین عطر و طعم را آزاد می کنند. برشته کردن ادویه ها کار به ظاهر ساده ای است، اما چند نکته اساسی وجود دارد که به بهبود نتیجه کمک می کند:

  • 1.برای تفت دادن ادویه بهتر است از ظرفی با قطر زیاد استفاده کنید.
  • 2.اگر رنگ ته ظرف روشن باشد از سوختن ادویه ها جلوگیری می کند.
  • 3.بهتر است تابه ادویه را از قبل گرم کنید و ادویه ها را داخل ماهیتابه ای که روی اجاق گذاشته اید بریزید.
  • 4.حرارت برای تفت دادن ادویه ها باید ملایم باشد، افزایش حرارت باعث سوختن ادویه ها می شود.
  • 5.ادویه را نباید زیاد تفت داد، این کار باعث از بین رفتن عطر ادویه می شود.
  • 6.بهتر است ادویه را بلافاصله بعد از تفت دادن استفاده کنید، در صورت عدم امکان در ظرف دربسته ترجیحا شیشه ای نگهداری شود.


اصول نگهداری ادویه

در نهایت، یک موضوع مهم در تخصص، اصول حفاظت از ادویه جات است که تأثیر مستقیمی بر کیفیت، عطر و طعم آنها دارد. این موضوع به خصوص در مراکز فروش ادویه جات باید به دقت رعایت شود. مثلاً ادویه ها را باید در ظروف در بسته و دور از نور خورشید نگهداری کرد تا طعم و عطر آن ها کم نشود. بهترین ظروف برای نگهداری ادویه جات، ظروف شیشه ای هستند و بهتر است برای جذب رطوبت از کاغذ در آنها استفاده شود. بهترین مکان برای نگهداری ادویه جات تاریک است و در مناطقی که رطوبت بالایی دارند بهتر است ادویه ها در انتهای کابینت نگهداری شوند.


ادویه ها در آشپزخانه

ادویه ها تاثیر زیادی در آشپزخانه دارند، بنابراین علم ادویه ها و استفاده از آنها در محل برای همه مصرف کنندگان این مواد ضروری است. ترکیب درست ادویه ها با هم و استفاده به مقدار مناسب می تواند طعم یک غذا را در کل تغییر دهد. البته تهیه ادویه ها در طعم و عطر آن ها تاثیر بسزایی دارد و این مبحث از اصول علم ادویه است.

نظرات

برای ثبت دیدگاه باید ابتدا وارد سایت شوید


اشتراک گذاری مقاله: