آشنایی با انواع چاقوهای آشپزخانه و کاربرد آنها - بخش دوم

دوشنبه, 16 مرداد 1402

برش دادن گوشت های بزرگ مانند گوشت گاو، گوشت بره و گوسفند، نیاز به ابزار دقیق و تخصصی دارد. بنابراین با ما همراه باشید.

آشنایی با انواع چاقوهای آشپزخانه و کاربرد آنها-بخش دوم

بهترین چاقوها برای برش گوشت

برش دادن گوشت های بزرگ مانند گوشت گاو، گوشت بره و گوسفند، مرغ و ماهی نیاز به ابزار دقیق و تخصصی دارد، بنابراین باید این چاقو را در اولویت خرید وسایل آشپزخانه خود قرار دهید. در زیر انواع چاقو برای برش گوشت را به شما در مجله چهاربرگ معرفی کرده ایم:

چاقوی برش

چاقوی صاف برش یک چاقوی بلند و باریک با نوک تیز است. این چاقو یکی از بزرگترین ابزار آشپزخانه است و عرض باریک آن امکان برش های تمیز و یکنواخت تر را برای شما فراهم می کند. این چاقو برای بریدن گوشت هایی مانند مرغ، بوقلمون، بره یا گوساله عالی است. تیغه های نازک و بلند این چاقو برای برش کیک نیز ایده آل هستند زیرا به اندازه کافی بلند هستند تا برش های عالی و صافی را ایجاد کنند.


چاقوی قصابی

چاقوی قصابی دارای تیغه ای پهن و ضخیم می باشد که بسته به نوع استفاده در اندازه های مختلف عرضه می شود. این چاقوها یکی از همه کاره ترین و سنگین ترین ابزارها هستند و گاهی اوقات سوراخی در نزدیکی انتهای تیغه دارند تا در صورت عدم استفاده به راحتی آویزان شوند. این چاقو برای برش گوشت خام یا به عنوان بخشی از فرآیند قصابی برای برش استخوان بره و مرغ، برش دادن گوشت استفاده می شود.


چاقوی استخوانی

چاقوی استخوانی دارای تیغه ای باریک و لبه بسیار تیز است که معمولاً تا نوک تیز آن به سمت بالا کشیده شده است. چاقوی استخوانی بهترین چاقو برای برش های گوشت و کوتاه کردن غضروف برای ایجاد برش مناسب قبل از پختن است. نوک تیز و تیغه باریک آن را به گزینه خوبی برای پاک کردن استخوان بدون هدر رفتن گوشت است. از تیغه قوی و تیز این چاقو می توان برای بریدن غضروف ها نیز استفاده کرد. اگرچه تیغه آن انعطاف پذیر است، اما برای مرغ نیز مناسب است. چاقوهای استخوانی به گونه ای طراحی شده اند که سبک و قابل حمل باشند، بنابراین می توان به راحتی از آنها استفاده کرد.

 

آشنایی با انواع چاقوهای آشپزخانه و کاربرد آنها-بخش دوم


بهترین چاقو برای ماهی

چاقوی ماهی، نوعی از چاقو است که بیشتر برای فیله کردن و یا جدا کردن استخوان ماهی از گوشت آن مورد استفاده قرار میگیرد.


چاقوی فیله

چاقوی فیله یک چاقوی بلند و باریک با تیغه ای انعطاف پذیر است. این چاقو دارای لبه بسیار تیز و بلندی است که داخل گوشت می رود. به نظر می رسد یک چاقوی استخوانی است، اما تیغه آن باریک تر و انعطاف پذیرتر از چاقوی استخوانی است.


چاقوی سانتوکو

Santoku Messer در لغت به معنای "سه فضیلت" است. یعنی این چاقو سه کاربرد دارد و گزینه خوبی برای برش دادن، خرد کردن و ریز کردن است. این چاقو دارای تیغه های بسیار باریک تری نسبت به چاقوی سرآشپز است و در استفاده از آن باید دقت بیشتری داشته باشید. معمولاً شیاری در امتداد تیغه دارند تا از چسبیدن غذا به فلز چاقو جلوگیری کند.


چاقوی ماهی قزل آلا

چاقوی ماهی قزل آلا دارای یک تیغه بسیار بلند و انعطاف پذیر با لبه دوتایی است که برای برش ماهی های کوچک و بزرگ طراحی شده است. چاقوی ماهی قزل آلا باریک و تیز است که امکان فیله کردن و پوست گیری دقیق را فراهم می کند. بسیاری از طرح های چاقوی ماهی قزل آلا دارای فرورفتگی در کنار تیغه هستند.


بهترین چاقوی سبزیجات

در حالی که بسیاری از آشپزها از چاقوی سرآشپز یا پوست کن برای تهیه سبزیجات استفاده می کنند، برخی از آنها در پخت و پز جدی هستند و برای هر غذا یک چاقوی مخصوص تهیه می کنند. این همچنین به شما کمک می کند سبزیجات مورد علاقه خود را به درستی برش دهید، ورقه کنید یا خرد کنید.

 

آشنایی با انواع چاقوهای آشپزخانه و کاربرد آنها-بخش دوم


چاقوی گوجه فرنگی

طول تیغه این چاقو 15-17 سانتی متر است و سبک و برای استفاده آسان طراحی شده است. چاقوهای گوجه فرنگی دارای تیغه ای گرد با لبه های تیز و دندانه دار هستند. چاقوهای گوجه فرنگی برای برش دادن و خرد کردن گوجه فرنگی طراحی شده اند تا پوست لطیف و محتویات گوشتی نرم را برش دهند. لبه دندانه دار چاقو به آشپز اجازه می دهد تا برش های گوجه فرنگی زیبایی را بدون شکستن محتویات گوشتی آن ایجاد کند.


چاقوی پوست کن

چاقوی پوست کن دارای تیغه ای کوتاه، سفت و کمی خمیده است، معمولاً دارای لبه ای صاف و بسیار تیز است. همانطور که در چهاربرگ گفتیم، چاقوهای پوست کن عمدتا برای پوست کندن سبزیجات، سیب زمینی و میوه ها استفاده می شود و آنقدر تیز هستند که می توانید پوست سفت برخی از میوه ها و سبزیجات را برش دهید. 


چاقوی خرد کن

از این چاقو برای برش گوشت و سبزیجات به ابعاد بسیار کوچک استفاده می شود.


چاقوی تزئین

دندانه های این چاقو زیگزاگی است و می توان از آن برای برش و تزیین زیبای میوه ها و سبزیجات استفاده کرد.


بهترین جنس تیغه چاقو چیست؟ فولاد، تیتانیوم، سرامیک؟

جنس تیغه چاقو آشپزخانه تاثیر بسزایی در استحکام، دوام و تیزی آنها دارد، بنابراین ما به شما کمک می کنیم تا بیشتر با جنس تیغه چاقوها آشنا شوید.

 

آشنایی با انواع چاقوهای آشپزخانه و کاربرد آنها-بخش دوم

 

تیغه های فولادی ضد زنگ

فولاد ضد زنگ به دلیل دوام و مقاومت در برابر زنگ زدگی و خوردگی احتمالاً محبوب ترین ماده برای ساخت تیغه چاقوها است. این آلیاژ از کربن و آهن به عنوان مواد اولیه ساخته شده و برای درخشندگی تیغه به آن کروم اضافه می شود. این نکته باعث می شود تیغه ها قوی، بادوام و مقاوم در برابر لکه ساخته شوند. نقطه ضعف فولاد ضد زنگ این است که، در حال حاضر طیف گسترده ای از آلیاژهای تجاری وجود دارد، بنابراین کیفیت فولاد بسته به شرکت سازنده می تواند بسیار متفاوت باشد. بنابراین همیشه مطمئن شوید که یک چاقوی فولادی ضد زنگ از آلیاژهای با کیفیت بالا تهیه می کنید.


تیغه های کربن استیل

فولاد کربنی آلیاژی از کربن و آهن است و در آن از کروم استفاده نشده است. فولاد با کربن بالا اغلب برای تولید چاقوهایی استفاده می شود که به استحکام و دوام بسیار بالایی نیاز دارند. این باعث می شود فولاد کربنی گزینه خوبی برای لایه برداری یا برش باشد. با این حال، از آنجایی که کروم اضافه نشده است، تیغه های فولاد کربنی مستعد تغییر رنگ هستند، به خصوص در هنگام تماس با غذاهای اسیدی، بنابراین اگر به دنبال یک چاقوی طراحی براق هستید، ممکن است این مورد انتخاب خوبی نباشد اما اگر تیزی و دوام لبه برای شما مهم است، می توانید از این چاقوی تیز استفاده کنید.


تیغه های سرامیکی

تیغه سرامیک جنسی است که با دی اکسید زیرکونیوم ساخته شده است. آنها غیر فلزی و غیر مغناطیسی هستند و گاهی اوقات برای ماندگاری و استحکام بیشتر با مواد دیگر پوشانده می شوند. چاقوها با تیغه های سرامیکی بسیار سبک هستند و برخی از آشپزها استفاده از  آن را ترجیح می دهند و همچنین تصور می شود که بهداشتی تر از مدل های فلزی هستند. یکی دیگر از مزیت های تیغه سرامیکی این است که می توان تیغه ها را با طرح ها، رنگ ها یا غیره تزیین کرد تا تاثیر و زیبایی بیشتری داشته باشد.

 

بزرگترین نقطه ضعف چاقوهای سرامیکی شکنندگی آنهاست، در هنگام افتادن مستعد شکستن یا ترک خوردن هستند، پس در استفاده از آنها مراقب باشید. آنها همچنین نیاز به تیز کردن با ابزار مخصوص دارند، زیرا سنگ های تیز کننده معمولی به تیغه این چاقو آسیب می رسانند. اگر از این چاقو به خوبی مراقبت شود، می تواند یک ابزار برش موثر برای چندین سال متوالی باشد.


تیغه های تیتانیومی

تیتانیوم یکی از سخت ترین مواد در مقابل زنگ زدگی است. این گزینه چاقو با تیغه های تیتانیومی را به گزینه ای عالی برای استفاده تبدیل می کند، اما معمولاً در آشپزخانه ها نسبت به انواع فولادی یا سرامیکی تیز و کارآمدتر است. با این حال، بسیاری از کلکسیونرها آن را به دلیل رنگ خاکستری آن نگه می دارند.


نحوه نگهداری چاقو

مهمترین اصلی که در استفاده ار چاقو وجود دارد، تیز بودن همیشگی آن ها است. چاقوی تیز بسیار مؤثرتر از چاقوی کند است، بنابراین برای حفظ سلامتی و همچنین طول عمر بیشتر تیغه ها، آنها را همیشه تیز نگه دارید.. استفاده از سنگ های تیز کننده چاقو، چاقو تیزکن های دستی و برقی برای حفظ شرایط عالی تیغه های چاقو برای طولانی تر، ایمن تر و آسان تر کردن کارکرد آنها ضروری است. نحوه نگهداری چاقوها نیز می تواند بر طول عمر آنها تاثیر بگذارد.  گذاشتن چاقو در کشو باعث آسیب دیدن تیغه و احتمال زنگ زدگی را برای چاقو ها فراهم می کند. بنابراین بهتر است پس از استفاده و تمیز کردن آن ها، در جای مخصوصی نگه داری کنید.

نظرات

برای ثبت دیدگاه باید ابتدا وارد سایت شوید


اشتراک گذاری مقاله: