چه مواد غذایی را نباید داخل فریزر قرار دهیم؟

چهارشنبه, 04 مرداد 1402

بهترین روش نگهداری مواد غذایی برای بسیاری از مادران، قرار دادن در فریزر است. این عادت تقریباً یکی از عادت‌های آن‌ها تبدیل شده.

چه مواد غذایی را نباید داخل فریزر قرار دهیم؟

بهترین روش نگهداری مواد غذایی برای بسیاری از مادران عزیز، قرار دادن آن‌ها در فریزر است. این عادت تقریباً به یکی از عادت‌های روزانه آن‌ها تبدیل شده است، اما باید بدانیم که این روش برای همه مواد غذایی متناسب نیست. همه مواد غذایی در یخچال یا فریزر نمی‌توانند سالم بمانند. برخی از غذاها به دلیل ترکیب خاصی از مواد تشکیل‌دهنده و ساختار سلولی‌شان ممکن است فاسد شده و یا خصوصیات اصلی خود را از دست بدهند.

علاوه بر این، برخی از مواد غذایی حساس‌تر به سرما هستند و بهتر است این مواد را در یخچال یا فریزر نگهداری نکنید. این مواد عبارتند از:

۱- انواع سبزیجات

 

چه مواد غذایی را نباید داخل فریزر قرار دهیم؟

 

قرار دادن سبزیجات در داخل فریزر باعث از دست رفتن خاصیت و رنگ آن‌ها می‌شود. زمانی که سبزیجات بلافاصله از فریزر خارج می‌شوند، آب داخل گیاه با هوا واکنش نشان می‌دهد و عمل اکسیداسیون یا زنگ‌زدگی غذایی رخ می‌دهد و رنگ سبزیجات از سبز به قهوه‌ای یا سبز کدر تبدیل می‌شود. همچنین، بافت سبزیجات نیز دچار تغییر می‌شود و شل می‌شوند. بهتر است سبزیجات فریز شده پس از خارج شدن از حالت انجمادی ارزش غذایی پیشین خود را از دست ندهند.

 

۲- شیر و سایر نوشیدنی‌های لبنی

 

چه مواد غذایی را نباید داخل فریزر قرار دهیم؟

 

نوشیدنی‌های لبنی مانند شیر پس از قرار گرفتن در فریزر تغییراتی در طعم و بافت خود نشان می‌دهند. قرار دادن شیر در داخل فریزر باعث از دست رفتن طعم، رایحه و بافت آن می‌شود. این تغییرات باعث افزایش جذب روغن در غذا شده و احتمال سکته قلبی را افزایش می‌دهد.

 

۳- سیب‌زمینی سرخ‌شده و سایر غذاهای سرخ‌کرده

 

چه مواد غذایی را نباید داخل فریزر قرار دهیم؟

 

غذاهای سرخ‌شده مانند سیب‌زمینی سرخ‌شده، مرغ سوخاری و سایر غذاهای خوشمزه سرخ‌شده جزء غذاهای محبوب هستند. یکی از عوامل اصلی خوشمزه‌بودن این غذاها ترد بودن آن‌ها است. با انتخاب روش پخت درست، حجم زیادی روغن به غذا اضافه نمی‌شود و در نتیجه آن‌ها ارزش غذایی مناسبی دارند. اما اگر این غذاها را در داخل فریزر قرار دهیم، طعم و رایحه‌ی آن‌ها تغییر می‌کند و بافت آن‌ها ترد نمی‌باشد. پس از خروج از فریزر نیز، اگر دوباره به روش پخت با روغن انجام دهیم، جذب روغن در آن‌ها افزایش یافته و ارزش غذایی آن‌ها کاهش می‌یابد.

 

۴- میوه‌ها

 

چه مواد غذایی را نباید داخل فریزر قرار دهیم؟

 

حتی اگر سبزیجات و میوه‌های آب‌دار را در یخچال نگهداری کنیم تا تازه و نرم شوند یا آب بیاندازند، بهترین روش برای میوه‌های آب‌دار این نیست که در فریزر یخ بزنیم. کاهو، سیب‌زمینی، آناناس، هندوانه و سیب از جمله مواد غذایی‌اند که آب فراوانی دارند. البته باید توجه داشت که در برخی از نوشیدنی‌های فروزن مانند اسموتی‌ها، این تکنیک برای تهیه میوه‌ی یخ زده مورد استفاده قرار می‌گیرد که در تابستان بسیار محبوب است. اما بدون شک این تکنیک باعث از دست رفتن بخشی از ارزش غذایی میوه می‌شود.

 

۵- تخم‌مرغ با پوست

 

چه مواد غذایی را نباید داخل فریزر قرار دهیم؟

 

تخم‌مرغ‌ها با پوست داخل فریزرها نگهداری نمی‌شوند. این تخم‌مرغ‌ها در داخل فریزر پوست‌شان انبساط می‌یابد و حجم بیشتری می‌گیرند که به دلیل تراکم مولکولی بین مواد اتفاق می‌افتد. این انبساط باعث منفجر شدن تخم‌مرغ‌ها در داخل فریزر می‌شود و برای مدت زمان طولانی‌ قابل استفاده نخواهند بود.

 

۶- خامه ترش یا خامه صبحانه

 

چه مواد غذایی را نباید داخل فریزر قرار دهیم؟

 

خامه ترش، یکی از مواد غذایی است که ارزش غذایی و طعم آن پس از قرار گرفتن در فریزر کاهش می‌یابد. این خامه‌ها به شکلی خنثی و آب‌دار تبدیل می‌شوند و از دست رفتن طعم خاص خود را تجربه می‌کنند. بهتر است از تکنیک‌های دیگر برای تهیه مواد یخ‌زده استفاده کنیم مانند استفاده از موز یا تمشک که طعم و رایحه‌ی محصول نهایی را تغییر نمی‌دهند و به‌علاوه با خامه ترش ترکیب می‌شوند و طعم خوبی به محصول نهایی می‌دهند.

 

۷- آرد سوخاری و انواع آرد

 

چه مواد غذایی را نباید داخل فریزر قرار دهیم؟

 

آرد و هرگونه مواد پودری مانند خورده نان در داخل فریزر می‌توانند شکل پودری خود را از دست دهند و به‌دلیل رطوبت محیط فریزر ممکن است به‌شکل خمیر تبدیل شوند و کارآیی آن‌ها در پخت و پز کاهش یابد. بنابراین بهتر است آرد و مواد پودری مشابه را در دمای محیط نگهداری کنیم تا از این تغییرات جلوگیری کنیم.

 

# حتما بخوانید


پیشنهاد کارشناس چهاربرگ: حتما از چاشنی های مخصوص پیتزا چهاربرگ امتحان کنید

چاشنی های مخصوص پیتزاها

۸- نوشابه و سایر نوشیدنی‌های گازدار

 

چه مواد غذایی را نباید داخل فریزر قرار دهیم؟

 

نوشیدنی‌های گازدار، اونم مثل نوشابه و انرژی‌زا، وقتی خنک خنک بخورین خیلی باحال‌تر و دلنشین‌ترن. اما باید به یه نکته هم دقت کنین، زمانی که اونا رو با اون همه گاز، داخل قوطی می‌ریزین و کلا جایی ندارن که بیرون بیان، بذارین تو فریزر، اوضاعشون خیلی شیک و پیچیده میشه، چون احتمال ترکیدن گازه رو تو فریزر خیلی بالاست، مخصوصاً نوشیدنی‌های انرژی‌زا که گاز بیشتری دارن نسبت به نوشابه‌ها.

 

۹- ماست

 

چه مواد غذایی را نباید داخل فریزر قرار دهیم؟

 

 اگر ماست چکیده یا یونانی رو انتخاب کردین و قرار دادین تو فریزر، باور کنین بعد از اون یخ زدایی، بافت ماست عوض میشه، بریده بریده میشه و دیگه خوردنش اصلا جذاب نیست. ازش برای پخت و پز استفاده کنین بهتره، چون احتمالاً نمی‌تونه شکل خوشایندی براتون داشته باشه.

 

۱۰- سیب‌زمینی‌ نپخته

 

چه مواد غذایی را نباید داخل فریزر قرار دهیم؟

 

سیب‌زمینی دارای مقدار آب زیادی هست، بنابراین وقتی فریز میشه، کریستال‌های یخی توش تشکیل میشن و بافت سیب‌زمینی شروع می‌کنه به خراب شدن. بعد از یخ‌زدایی دیگه همون طعم رو اولیه نداره. بهتره سیب‌زمینی‌ها رو تو مکان خشک و خنک نگه دارید. اگه راهی جز فریز کردن سیب‌زمینی ندارید، بهتره اول آن را بپزید. البته حتی سیب‌زمینی‌های پخته هم آبدار هستن، ولی با توجه به نوع پخت می‌تونید به نتایج بهتری برسید.

 

۱۱- گوشت یخ‌زدایی شده

 

چه مواد غذایی را نباید داخل فریزر قرار دهیم؟

 

وقتی گوشت و مرغ رو می‌خواید فریز کنید، حتما باید خیلی دقت کنید، چون یک بار گوشت رو بیرون میارین و ذوب میشه، بعد برای بار دوم می‌خواید داخل فریزر بذارین، انواع باکتری و قارچ تو گوشت رخنه می‌کنن و شما رسماً دارید تو مصرف بعدیتون یه غذای ناسالم و حتی ممکنه بگم سمی میخورید، که اصلاً پیشنهاد نمیشه.

 

۱۲- انواع پنیر

 

چه مواد غذایی را نباید داخل فریزر قرار دهیم؟

 

وای چقدر پنیرا دوست دارم! پنیر صبحانه هم همیشه یه چیز باحاله، اون پنیرای یونانی و ... که تو فریزر می‌ریزین، حقیقتش خیلی خاصیت فوق‌العاده‌ای ندارن که بخوان داخل فریزر باشن. خودشون بافت خودشون دارن که سرمارو تو خودشون ذخیره می‌کنن، به همین خاطر دارای ماندگاری بیشتری نسبت به لبنیات دیگه تو یخچال هستن. خیلی خوبه که می‌تونید اونا رو مستقیم تو یخچال نگه‌داری کنید و نیازی نیست اذیت‌شون کنید و فریز کنید. انواع پنیر دیگه هم این خاصیت رو کمتر یا بیشتر دارن.

 

حالا بیاید با هم نکات مهم رو در مورد فریز کردن غذا ببینیم:

غذا را پیش از فریز کردن، خنک کنید

اینو حتما رعایت کنید، چون اگه غذا رو گرم گذاشتید داخل یخچال یا فریزر، می‌تونه باعث گرم شدن غذاهای اطرافش بشه و این خیلی ایده‌آل نیست. چون ممکنه باعث رشد باکتری‌های مضر تو غذا بشه و بیمار بشید، همین‌طور دما برای موتور فریزر هم خوب نیست و عمرش رو کم می‌کنه.

برای بهینه کردن ایمنی غذا، محدوده‌ی خطر را در نظر داشته باشید

محدوده‌ی خطر رو تو ذهنتون نگه‌دارین که در طیف دمای ۵ تا ۶۰ درجه سانتی‌گراد هست و بیشترین احتمال رشد باکتری‌های مضر تو غذا رو داره.

بسته غذا را به‌خوبی هواگیری کنید

خب اینم خیلی مهمه، وقتی می‌خواید مواد غذایی رو فریز کنید، اطمینان حاصل کنید که بسته‌بندی‌ش خوبه و هوا نمی‌تونه واردش بشه. از کیسه‌ها یا ظروف مخصوص فریزر استفاده کنید که تا حد ممکن محکم بسته بشن.

مواد غذایی دارای تاریخ انقضا

اینم حتما رعایت کنید، موادی که تاریخ انقضا دارند به هیچ عنوان بیشتر از زمان تعیین شده سالم باقی نمی‌مونن. بهتره تا زمان انقضاشون، داخل یخچال نگه‌داری کنید و استفاده کنید.

اتلاف انرژی و سرمای فریزر

فکر کنم همه ما بارها این کار رو انجام دادیم. فریزر رو باز و بسته کردیم بارها. این کار باعث میشه سرما داخل فریزر کم شه و عمر مفیدش کم بشه. همچنین گاهی ممکنه غذا یخ‌زده باقی بمونه و یا کریستال‌های یخی داخل فریزر ایجاد بشه. پس بهتره فقط وقتی که نیاز به استفاده از فریزر دارید، درهاش رو باز کنید.

غذا یا بسته‌بندی‌های آلوده را داخل فریزر نگذارید

اصلا اجازه ندید غذاهای آلوده داخل فریزر قرار بگیرن. فریز کردن، باکتری‌ها رو کلاً نمی‌کشه، فقط غیرفعال می‌کنه. پس اگه غذا آلوده باشه و داخل فریزر بریزید، وقتی دوباره گرم می‌شه، باکتری‌ها فعال می‌شن و این خودش کلی مشکل براتون ایجاد می‌کنه.

امیدواریم که از این مقاله در مجله چهاربرگ لذت برده باشید، این مقاله را با دوستانتان به اشتراک بگذارید و نظراتتون رو برای ما در بخش کامنت ها بنویسید.

نظرات

برای ثبت دیدگاه باید ابتدا وارد سایت شوید


اشتراک گذاری مقاله: