آشنایی با انواع چاقوهای آشپزخانه و کاربرد آنها-بخش اول

یکشنبه, 15 مرداد 1402

تهیه آسان غذا در صورت داشتن ابزار مناسب امکان پذیر است. داشتن یک چاقوی تیز که نوع آن به درستی انتخاب شده و بیشترین تسلط را بر روی آن دارید، پخت و پز را راحت

آشنایی با انواع چاقوهای آشپزخانه و کاربرد آنها-بخش اول

با انواع مختلف چاقوهای موجود در بازار، یافتن چاقویی که متناسب با نیاز شما باشد دشوار است. بدون دانش درست، خرید ست چاقوهای تخصصی بی فایده است و استفاده از آن را سخت می کند. در مجله چهاربرگ با ما همراه باشید. برای آشنایی شما با انواع چاقوها و کاربرد آنها در این قسمت از خانه داری چهاربرگ به تفصیل به آنها پرداخته ایم و توصیه هایی را در مورد استفاده از هر کدام برای بیان کرده ایم.

 

قسمت های مختلف چاقو، آناتومی چاقوی آشپزخانه

اگر می خواهید بهترین چاقو را برای یک کار خاص پیدا کنید، آگاهی اولیه از قسمت های مختلف یک چاقو کمک زیادی به شما خواهد کرد. در ادامه توضیح خواهیم داد که هر قسمت از چاقو چه نام دارد و چه وظیفه ای را برعهده دارد. توجه داشته باشید که این فقط یک نمای کلی از ویژگی های چاقوی آشپزخانه است و برخی از چاقوهای تخصصی ممکن است کمی متفاوت ساخته شوند.

نوک تیغه:

نوک تیغه چاقو قسمت ابتدایی تیغه است که می توان از آن برای سوراخ کردن یا تراشیدن سطح غذا استفاده بهره برد.

تیغه:

قسمتی از چاقو است که برای برش مورد استفاده است و معمولاً از فولاد ساخته می شود. اگرچه تیغه چاقوها می توانند از سرامیک، تیتانیوم یا حتی پلاستیک باشند.

لبه:

قسمت تیز تیغه چاقو نامیده می شود و برای اکثر کارهای برش استفاده می شود. تیزی چاقو به این قسمت بستگی دارد و کیفیت چاقو بر اساس این قطعه مشخص می شود. لبه چاقو می تواند دندانه دار یا صاف باشد.

گرده:

قسمت جلویی لبه چاقو؛ درست زیر نوک؛ به آن گرده می گویند. این قسمتی از تیغه است که معمولاً برای برش استفاده می شود.

ستون چاقو:

ضخیم ترین قسمت تیغه است و در طرف مقابل لبه قرار دارد. هرچه ستون ضخیم تر باشد، تیغه قوی تر است و برای تعادل کلی چاقو مهم است.

پاشنه چاقو:

پاشنه چاقو لبه پایینی تیغه است که در انتهای نوک و در کنار تکیه گاه قرار دارد و اغلب پهن ترین قسمت تیغه است. این قسمت از لبه معمولاً زمانی استفاده می شود که آشپز برای بریدن غذاهای سفت به فشار بیشتری نیاز دارد.

زبانه ها:

زبانه قسمت تیز نشده تیغه است که لبه تیغه را به دسته متصل می کند. زبان برای تعادل کلی، وزن، ثبات و قدرت چاقو ضروری است. بهترین چاقوها اغلب چاقوهایی با تیغه پهن در نظر گرفته می شوند. در برخی از طرح ها، زبانه به عنوان دسته نیز عمل می کند.

دسته چاقو:

دسته قسمتی از چاقو است که سرآشپز هنگام استفاده آن را نگه می دارد. این دسته می تواند از مواد مختلفی ساخته شود و می تواند صاف یا با شیارهای انگشتی و سایر ویژگی های ارگونومیک طراحی شود که نگه داشتن آن را آسان تر می کند.

ریکاسو:

ناحیه برجسته بین تیغه و دسته است. فضای کوچکی بین دست سرآشپز و تیغه قرار داده شده است تا از لیز خوردن انگشتان بر روی تیغه هنگام برش جلوگیری شود و همچنین وزن اضافی برای حفظ تعادل چاقو وجود داشته باشد.

اتصال دهنده ها:

پرچ ها یا پیچ هایی وجود دارد که قسمت های دسته را به تیغه ثابت می کند. طرح های کم هزینه ممکن است پرچ ها را حذف کنند و دسته را به جای رزین یا اپوکسی به پین ​​ها وصل کنند.

 

انواع مختلف چاقوهای پرکاربرد آشپزخانه

تقریباً تعداد بی نهایت چاقو با کاربردهای مختلف وجود دارد و چاقویی که برای یک نوع غذا مؤثر است ممکن است برای نوع دیگر خیلی خوب نباشد. بنابراین، مهم است که نوع مناسب چاقو را پیدا کنید. در این قسمت ضروری ترین و پرکاربردترین چاقوهای آشپزخانه معرفی شده است که بدون آنها کار نمی توان کرد.

چاقوی سرآشپز

چاقوی سرآشپز که گاهی اوقات به آن چاقوی تمیز کردن گفته می شود، دارای تیغه ای بلند و پهن با لبه صاف است. در عوض، پاشنه‌ای پهن‌تر و نوک تیزتر و ظریف‌تری دارد. تیغه خمیده چاقوی سرآشپز به گونه ای طراحی شده است که به راحتی می توان آن را بر روی تخته به جلو و عقب چرخاند و آن را به ابزاری مناسب برای برش و تقسیم غذا تبدیل می کند. پاشنه پهن به این معنی است که می تواند فشار بیشتری را در حین کار سخت تحمل کند و برای بریدن غذاهای غلیظ و سفت مانند سیب زمینی، پیاز یا جعفری مفید است.

 

چاقوی همه کاره

چاقوی همه کاره شبیه چاقوی سرآشپز است، اما کوچکتر و باریکتر. برخی از چاقوهای همه کاره، نوک تیز نیز دارند که برای کارهای پیچیده تر می توان آن ها خمیده کرد.این چاقو سایز متوسطی دارد و سبک است بنابراین می توان از آن برای کارهای مختلف استفاده کرد. برای میوه ها و سبزیجات کوچک مانند موسیر، سیر و غیره مناسب است. این چاقو می تواند برای کار با غذاهای کوچک مفید باشد، زیرا امکان برش دقیق تری را فراهم می کند.

چاقوی برش

چاقوی برش دارای تیغه نازک و باریکی است و برای کارهای ظریف به راحتی کار می کند. از این چاقو برای پوست کندن، بریدن و برش دادن میوه ها و سبزیجات استفاده می شود، اما می توان از آن برای بسیاری از کارهای آشپزخانه دیگر نیز استفاده کرد.

چاقوی نان

چاقوی نان دارای تیغه ای ضخیم و دندانه دار است که با استفاده از آن می توان نان را بدون شکستگی برش داد.

 

 

تیغه بلند و لبه دندانه دار تیز چاقوی نان، آن را به ابزاری مناسب برای برش انواع نان از جمله نان تست، باگت و رول تبدیل کرده است. این به این دلیل است که لبه دندانه دار به سرآشپز اجازه می دهد تا بافت نرم تری را بدون برش برش دهد. برای بریدن کیک هایی با بافت نرم و اسفنجی نیز می توان از چاقوی نان استفاده کرد، زیرا می تواند اسفنج را بدون بیرون کشیدن هوا و بدون آسیب رساندن به شکل آن را  برش دهد. در بخش دوم این مقاله به آشنایی با انواع چاقو مخصوص گوشت های مختلف می پردازیم، پس با چهاربرگ همراه باشید.

نظرات

برای ثبت دیدگاه باید ابتدا وارد سایت شوید


اشتراک گذاری مقاله: