۱۰ نکته برای بهبود آشپزی از آشپزهای حرفه‌ای

جمعه, 13 مرداد 1402

آشپز حرفه‌ای هنر خود را در استفاده از بهترین نکات آشپزی در آشپزخانه به اوج رسانده است. آنها برخی از پیچیده‌ترین غذاها را به سادگی تهیه می کنند.

۱۰ نکته برای بهبود آشپزی از آشپزهای حرفه‌ای

آشپز حرفه‌ای هنر خود را در استفاده از بهترین نکات آشپزی در آشپزخانه به اوج رسانده است. آنها برخی از پیچیده‌ترین غذاها را به سادگی تهیه می کنند و حتی تکنیک‌های آماده‌سازی غذا از قبیل خرد کردن نیز به گونه‌ای تمیز، مرتب و حرفه‌ای انجام می‌شود.

ما در مجله چهاربرگ برای شما 10 نکته مفید آشپزی از آشپزان بزرگ دنیا را برای شما لیست کردیم تا بتوانید توانایی خود را افزایش دهید. این همان ۱۰ نکته آشپزی مفید و ترفندهایی هستند که می‌توانید در وعده بعدی‌تان استفاده کنید.

 

نکته ۱: تکنیک استفاده از چاقو

استفاده صحیح از چاقو یکی از مباحث پایه‌ای است که در مهارت‌های آشپزی آموزش داده می‌شود. شما باید بدانید چگونه چاقو را نگهداری و استفاده کنید. دلیل این موضوع این است که شما نمی‌خواهید غذاهای خود را با خرده‌های گوشت و خون خود سرو کنید! و یا بعد از گذشت مدت زمانی سلامت جسمانی خود را از دست بدهید.

آشپزهای حرفه‌ای هنگام استفاده از چاقو به این اصول توصیه می‌کنند. چاقو را با استفاده از دست برتر خود نگه دارید. انگشت شست خود را انحنا داده و از طریق انگشت میانی و قوزک‌های پایینی آن به سمت برش ذاذن راهنمایی کنید. هنگام برش زدن، چاقو را روی تخته چوبی پچسبانید و مطمئن شوید که مچ‌ دستتان درد غیر طبیعی را احساس نمی کنید. این یکی از بهترین نکات آشپزی از سوی آشپزها است که باید یاد بگیرید. این تکنیک نه تنها باعث یکنواختی در برش می‌شود بلکه اطمینان حاصل می‌کند که به خودتان آسیب نمی‌رسانید.

 

نکته ۲: اجازه دهید گوشت استراحت کند

این یعنی چی؟ استراحت دادن به گوشت به معنای اجازه دادن به آن برای چند دقیقه بدون بریدن در دمای محیط قرار بگیرد. این نکته  بیشتر برای پخت استیک ها کاربرد دارد. اگر دقت کرده باشید در هنگام برش زدن گوشت استیک، آب موجود در بافت گوشت هنگام برش زدن بیرون می‌ریزد، این بدان معناست که گوشت استیک به قدر کافی استراحت نکرده است. استراحت دادن به گوشت اجازه می‌دهد تا بعد از خارج شدن از حرارت پخت، تمام آب بافت را جذب کندو طعم به طور یکنواخت در گوشت توزیع می‌شود.

 

10 نکته آشپزی - چهاربرگ

نکته ۳: ادویه جات را به درستی مصرف کنید

شاید این یکی از بهترین نکات آشپزی باشد که هر آشپز حرفه‌ای به شما خواهد داد. اگر می‌خواهید غذاهایتان لذیذ و به یادماندنی باشند، باید ادویه‌جات را بیشتر بگذارید! می‌توانید با انواع نمک، گیاهان معطر، ادویه‌جات یا هر چیزی که طعم را افزایش می دهد، استفاده کنید. آشپزها همچنین توصیه می‌کنند که باید هنگام پخت و پز، مزه‌ها را آزمایش کنید. این کار به تنظیم ادویه‌جات کمک می‌کند.

نکته مفید دیگر آشپزی، اضافه کردن ادویه‌جات به موقع در طول پخت و پز است. به عنوان مثال، نمی‌توانید گیاهان دارویی خشک را در ابتدای پخت و پز اضافه کنید. آنها باید در چند دقیقه آخر اضافه شوند تا طعم در به درستی غذا باقی بماند.

 

نکته ۴: هنگام پخت و پز از روغن‌های مناسب استفاده کنید

روغن‌ها در آشپزی نقش بسیار مهمی را  ایفا می‌کنند. از روغن ها به عنوان یک ماده روان‌کننده و چرب‌کننده که باعث می‌شود غذاها مزه عالی گرفته و به شکل دلخواه آماده شوند البته که در نوع پخت و نتیجه نهایی غذا اثر می گذارد. روغن‌ها می‌توانند طعم، رنگ و بافت غذاها را تغییر دهند و به عنوان حامل‌های طعم‌دهنده عمل کنند. علاوه بر این، انتخاب روغن مناسب برای هر نوع غذا می‌تواند بهبودی عمده در طعم و کیفیت نهایی آن داشته باشد.

همچنین، روغن‌ها می‌توانند در برجسته کردن طعم ادویه‌ها و عطرهای مختلف به کار رفته در غذاها نقش داشته باشند. انتخاب روغن مناسب و استفاده مناسب از آن‌ها در آشپزی اهمیت زیادی دارد و می‌تواند به طعم، نرمی و کیفیت نهایی غذاها تأثیر مثبتی بگذارد. استفاده از روغن‌های نادرست می‌تواند باعث سوختن غذای شما یا ایجاد آتش در آشپزخانه شود.

 

نکته 5: گوشت و سبزیجات را در یک ماهیتابه چدنی بریزید

 فلز چدن به گوشت و سبزیجات طعم خوبی می دهد. چدن حرارت را به طور یکنواخت پخش کرده و غذا به طور یکنواخت پخته و قهوه ای می شود. پوشش نچسب ماهیتابه های چدنی از آسیب های ناشی از سایش و پارگی جلوگیری می کند.

 

نکته ۶: پخت سیب زمینی آبپز عالی

مطمئناً پخت سیب‌زمینی یکی از کارهایی است که  همه حداقل یک بار در زندگی خود انجام داده‌اید. اما آیا سیب‌زمینی‌های خیلی پخته و یا له شده، نتیجه کار شما بوده؟ آشپزهای حرفه‌ای توصیه می‌کنند که هنگام پخت سیب‌زمینی، همیشه پخت آن‌ها را با آب سرد آغاز کنید. هنگامی که آب شروع به جوشیدن می‌ کند، سیب زمینی ها از داخل پخته شده و بیرون آن پاره یا له نمی‌شود. هنگام پخت سیب‌زمینی‌ها، به آرامی چاقو یا چنگال را داخل سیب زمینی ها کمی فشار دهید، اگر چاقو به راحتی از سیب زمینی ها جدا شد، وقت خارج کردن سیب زمینی ها از آب است.

 

نکته ۷: ایجاد برش هایی در گوشت و ماهی

بریدگی یک روش استفاده از برش‌های کوچک و یکنواخت بر روی گوشت. این ترفند آشپزی کمک می‌کند تا گوشت یا ماهی شما سریعتر پخته شود.علاوه بر این، این نکته پخت آسان کمک می کند تا گرما سریعتر به داخل گوشت نفوذ کند. همچنین، اگر می خواهید مرینت کنید، می توانید برش های کوچکی را ایجاد کنید. ایجاد برش در زمان مرینت کردن کمک می کند تا مواد مزه دار عمیق تر به گوشت یا ماهی نفوذ کند.

 

نکته ۸: چرخش غذاها

ترفندهای پخت برخی از رایج ترین نکات آشپزی از سرآشپزها در سراسر جهان است. یکی از نکاتی که می دهند این است که غذای خود را تا نیمه پخت در فر بچرخانید. بنابراین اگر غذاهایی مانند سیب‌زمینی، ماهی یا مرغ می‌پزید، چرخاندن آن‌ها باعث می‌شود که به طور یکنواخت پخته شوند. این کار همچنین از سوختن غذا در یک طرف جلوگیری می کند.

 

10 نکته آشپزی

نکته ۹: تهیه تخم مرغ سرخ‌شده ایده‌آل

تخم مرغ کامل سرخ شده یکی از رایج ترین وعده های غذایی در هر خانه یا رستورانی است. سرآشپزها این نکات مفید آشپزی را هنگام تهیه تخم مرغ ارائه می دهند. همیشه روی حرارت کم بپزید، از تابه ای با پوشش غلیظ و روغن سبک مانند کره استفاده کنید.

با حرارت دادن کره کار خودتان را شروع کنید. پس از داغ شدن تابه، تخم مرغ را بشکنید و به آرامی داخل تابه بریزید. 3-5 دقیقه بپزید. با کمی نمک، فلفل و پیازچه (اختیاری) مزه دار کنید. یک تخم مرغ خوب (زرده رو به بالا) با زرده کمی آبدار سرو می شود. تخم‌مرغ‌ها را می‌توان در حالی که زرده هنوز آبدار یا سفت پخته است، برگردانید.

 

نکته ۱۰: ادویه های خود را مزه دار کنید

برای گرفتن بهترین طعم از ادویه هایی مانند زیره، آنها را در تابه ای روی حرارت ملایم قرار دهید. همچنین می توانید از این نکته ساده برای پخت ادویه هایی مانند دانه فلفل استفاده کنید.

در این روش همچنین رطوبت ادویه ها را از بین می برد و آنها را ترد و خوش طعم می کند. وقتی ادویه ها حرارت می بینند، عطری آزاد می کنند که طعم غذا را به میزان قابل توجهی بهبود می بخشد.

مثل آشپز حرفه ای کار کن...

اکنون با برخی از ترفندهایی که سرآشپزهای حرفه ای برای تهیه غذاهای عالی استفاده می کنند آشنا هستید. این نکات و ترفندهای آشپزی مفید را امتحان کنید و نظرات خودتون رو در بخش دیدگاه ها برای ما بنویسید.

نظرات

برای ثبت دیدگاه باید ابتدا وارد سایت شوید


اشتراک گذاری مقاله: